Az elkészült orgona

There are no translations available.

Beköltözött a türingiai orgonakultúra egy kis szelete a budapesti Hold utcai református templomba.18. századi minták alapján építették meg a németajkú református egyházközség Hold utcai templomának új orgonáját. A különleges hangszert Fassang László Liszt Ferenc-díjas orgonaművész mutatta be a Parókia portálnak.

Az orgonát Faragó Attila orgonaépítő és az általa vezetett AerisOrgona Kft. készítette, a szakemberek a közelmúltban a ceglédi evangélikus templomba is hasonló hangszert terveztek - meséli Fassang László, aki művészeti tanácsadóként vett részt a Hold utcai orgona elkészítésben.

A magyar zenetörténet során először Budapesten is megszólalhat egy olyan hangszer, amelyet Bach-orgonának nevezhetünk, hiszen ennek a gyönyörű hangszernek háromszáz éves története van. Építését azok a korabeli hangszerek inspirálták, amelyeken Johann Sebastian Bach, a barokk kori zeneművészet legkiemelkedőbb egyénisége is játszott.

 

Akár áramszünetben is
Fassang László az orgonát bemutatva hangsúlyozza, hogy az orgonaépítő kizárólag olyan technikákat alkalmazott, amelyek már léteztek az 1700-as években is, ezért ha ötszáz év múlva megtalálnák a hangszert, nehezen tudnák megállapítani, hogy hány éves. A fúvóberendezéstől kezdve a sípokon át a traktúráig minden a 18. századra jellemző anyagokból és technikával készült. Egy esetleges áramszünet sem okozhat gondot, hiszen kiépítették azokat a fújtatókat is, amelyek Bach arnstadti orgonájának padlásán is megtalálhatók ? magyarázza Fassang László.

Nincs két egyforma
Az orgonaművész szerint nincs két egyforma orgona, ugyanúgy különböznek egymástól, mintha valaki egy személyautót, egy kamiont, vagy egy helikoptert vezetne. - Ha valaki első alkalommal ül le egy orgonához, nem is biztos, hogy tud rajta egyből játszani, ehhez idő és gyakorlás kell. Amikor sikerül belehelyezkedni az orgona törvényszerűségeibe, az ember szinte szárnyra kap. A művészek nagyon sokat tudnak tanulni egy ilyen orgonától. Nagy reményekkel tekintek a következő időszak elé, remélem, hogy a fiatal orgonisták is birtokba veszik majd a hangszert, és rendszeresen felcsendül majd az istentiszteleteken. Bízom abban, hogy az orgona jelentős szerepet tölthet be a budapesti zenei életben; felfedezik azok a művészek és zenészek, akik nyitottak a régi zenei irányzatokra és Bach orgonaművészetére. És ki ne lenne rá nyitott?

 

Különböző pedálok
Fassang László szerint egy igazán izgalmas orgona sokféleképpen reagál arra, hogyan érnek hozzá. - A modern orgonáknál közel vannak egymáshoz a pedálok. Itt pedig ahhoz, hogy az ember elérje az alsó C hangot, szinte fizikai erőfeszítést kell tenni. Ennek az ideje is megjelenik a zenében - magyarázza, és már lép is a pedálokra. - Jól szólnak az orgonán a régi orgonaművek és a legmodernebb improvizációk is.

Szakrális és profán
Orgonazenét nemcsak szakrális térben, hanem nagyobb koncerttermekben is játszanak, de korábban még profánabb helyszíneken, akár mozikban is felcsendültek az orgonák. - Ma már az orgonák többsége templomban található, a hangszer gyökerei erősen kötődnek az egyházhoz. Ez a hatás érződik a zeneakadémiákon oktatott orgonairodalomban, és természetesen megjelenik a használat során is.

Amire már kevés a szó
A liturgia orgonakísérete által szinte kézzelfoghatóvá válik a mennyei dimenzió, amit a hangszer sípjai közvetítenek. Amikor az istentiszteleten felolvasnak a Bibliából, a zenész pedig egy több száz éves kottából játszik, mindkettőt meg lehet közelíteni a tudomány és az intellektus oldaláról ? magyarázza a művész. ?  Ezen kívül van egy intuitív, belső síkon mozgó megközelítés, ami élővé teszi az egészet. A kottát nem játsszuk le szóról szóra, hiszen azt egy élettelen számítógép is megtehetné. Zenészként lelkileg is kapcsolódom azokhoz a gondolatokhoz, amiket például Bach fogalmazott meg kotta formájában. Ugyanígy azok az igazságok, amelyeket a Bibliában olvasunk, a mindennapi életünk részévé válnak, de ezek is megfoghatatlanok, mint a hang. A zene nagyon távoli, mégis létező dimenziót jelenít meg. Az orgona számomra Isten hangjának közvetítője. Az őszinte zenében mindig érzem Isten jelenlétét. Amit az igehirdetés már nem tud szavakkal kifejezni, azt pedig elmondja a zene.

Fekete Zsuzsa
képek és videó: Füle Tamás

Forrás: http://www.parokia.hu